Politikens reklamifiering ett hot mot demokratin

Det finns en hel del att invända mot att Göran Persson nu skall agera konsult åt pr-byrån JKL, men det handlar för min del inte om hur mycket GP får i lön utan om demokratins framtid. Visst kan man hävda att det är så här det politiska rummet ser ut i dag, men jag är dock ytterst skeptisk till att låta pr-byråer hantera den politiska agendan och det finns verkligen anledning att vara en smula paranoid. Kommer ni ihåg kampanjen mot Robin Hood-skatten som Carl Cederschiöld anlitade Prime PR för att mota i grind 1999? Prime PR organiserade bland annat ett pr-stunt i form av ett upprop som valsade runt i media i veckor och fick en rad kändisar att skriva under. Och media hakade villigt på. Janne Dan Josefsson skriver på sin hemsida att:

Ett antal intet ont anande kändisar lurades att skriva på ett upprop mot skatten, vilket helt enligt Prime PR:s på förhand uppgjorda plan publicerades på DN:s debattsida. Undertecknarna hade själva ingen aning om att de ingick i en betald kampanj, och det fick inte heller läsarna veta. Samtidigt skrev framför allt Expressen och Svenska Dagbladet allt mer negativa artiklar om skatten, också detta sannolikt en effekt av kampanjen. Begreppet ”Robin Hood-skatt” ersattes snabbt med ”straffskatt” på löpen.

När det så småningom kom fram att det hela hade gått till på ett minst sagt dubiöst sätt ledde inte det till att några huvuden rullade utan bara till en pinsam tystnad från alla inblandade.

Min inställning är att pr-byråernas arbete med poltiska frågor är ett hot mot demokratin och att deras verksamhet på det politiska området bör vara helt transparent. Deras kontrakt med politiker bör vara lika offentliga som alla andra offentliga handlingar och deras arbete med politiska frågor bör presenteras i detalj. De bör vara lika ansvariga inför oss väljare som någonsin politikerna. Det är vår demokrati och våra pengar som står på spel när politiken ”reklamifieras”.

Jag har skrivit om pr-byråerna tidigare:

Isitts intressanta blå lista
Självets århundrade…

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Andra bloggar om:

15 reaktioner till “Politikens reklamifiering ett hot mot demokratin”

  1. Jag håller med. Får en obehaglig känsla av att Persson nu rör sig i den sfär där den ”verkliga makten” befinner sig — men så kan det inte riktigt vara förstås. Det är illa att den här ogenomskinliga sammanblandningen mellan politik & pr finns, om inte annat så för att det skapar ökade maktlöshetskänslor & lägger grunden för allehanda konspirationstänkande.
    F ö har jag alltid undrat över Jenny Lindahl-Perssons pr-jobb. Det handlar ju också på nåt sätt om opinionsbildning. Vad gör hon egentligen? Eller gjorde, om hon bytt jobb.

  2. Enligt expressen så frilansar hon som pr-konsult men…kvinnan har jobbat på Hill & Knowlton, enligt svenska wikipeda! H&K var den pr-byrå som spridde falska uppgifter i media om att irakiska soldater slet ut kuwaitiska barn ur kuvöser och därmed anses vara en viktig faktor bakom det första irak-kriget.

  3. Har ett visst intresse för PR-branschen, och har jobbat som ”kreatör” på ett företag som kallade sig ”kommunikationsbyrå” i Stockholm. Allmänheten förstår inte hur nära kopplade pr-byråerna är till de borgerliga partierna. PR-byråer är ett sätt för den politiska högern att kunna bedriva politik via media utan att vara valda av någon.

    Högervridningen är så stark att vissa PR-byråer har haft problem med att få uppdragsgivare.

    Därför tar de in vissa högprofilerade fd politiker som vänsteralibin. Det är helt fel att fokusera på dessa undantag om man skall förstå PR-branschen.

  4. Mr Brown:
    Ledsen, men det är inte Janne Josefsson som skriver det du länkar till ovan, utan Dan Josefsson, som är en helt annan person.

    För övrigt håller jag med dig 🙂

  5. Hej!

    Även om jag håller med i mycket av det du skriver om GP och JKL. Tycker jag denna artikel är värd att läsa av Jenny L-P

    http://www.expressen.se/debatt/1.671943

    Hon är numera informationsansvarig på Vänsterpartiet och har varit det sedan åtminstonne ett och ett halvt år tillbaka. Hon har alltså inga frilansuppdrag åt Hill & knoltown.

    Daniel

  6. Jag läste artikeln av Jenny L P i Expressen och hon har helt klaart många vettiga saker att säga samtidigt som också hon varnar för ”klåpare”. Sedan undrar jag hur du kan vara så säker på att hon inte längre tar frilansuppdrag åt H&K?

  7. Det förklarar det självsäkra påståendet. Jag får väl lita på dig, Daniel (hrrm…en pseudonym för Jenny själv månntro?).

  8. Ha ha. nej då ingen psedonym. Utan jag är bara lilla jag: Daniel

    Eftersom blogg verkar vara bevis på ens existens så…

    http://sestrajcicuniversum.wordpress.com/

    Även om den enbart existerade ett litet tag och inte uppdaterat så kanske det kan vara ngn form av bevis…

    Fast å andra sidan Mr Brown…kanske är du en pseudonym för Jenny?

  9. LOL, hur skall läsarna veta att inte både du och jag är pseudonymer för Jenny som försöker hypa sig själv? ;D

    nej allvarligt talat så behöver man inte bevisa något här utan ”pseudonymitet” räcker gott. vem är jag att påstå något annat?

    det är bara någon enstaka gång som jag undrar vem som ”egentligen” är inne på bloggen (utan att vara speciellt lagd åt det paranoida hållet, mer av nyfikenhet).

    tack för länken i alla fall.

  10. Ja vissy är världen liten. Eller också är det vänstern som inte kan anklagas för att vara en massrörelse…än.

    Hej CW – det var länge sedan. Hoppas du mår bra, tyckte jag såg dig på biblioteket för någon månad sedan…

Kommentarer är stängda.